KONGI,  DJEMBE – kuzyni w świecie rytmu.

Wiele osób pyta mnie: Jakie są podobieństwa bądź różnice w grze na kondze i na djembe? Jaki instrument mam kupić?

Zajęcia gry na bębnach prowadzę od 15 lat i podczas zajęć zawsze gramy na kongach. Sam uczyłem się głównie gry na kongach, ale uczestniczyłem też w warsztatach gry na djembe, chętnie gram na tym instrumencie i udostępniam też djemby podczas drum circle. Są muzycy i nauczyciele, którzy mają swoje argumenty za stawianiem ostrej granicy pomiędzy tymi instrumentami, ale bliższe są mi szkoły w których szukamy raczej podobieństw niż różnic.

Kongi i djembe są to membranofony, które mają korzenie afrykańskie.

KORPUS: /drewniany, rzadziej wykonany z plastiku lub żywicy/

  • kongi: kształt wydłużonej, zwężonej beczki
  • djembe: kształt kielicha

MEMBRANA: /skórzana, rzadko plastik/

  • kongi:  zwykle grubsza skóra /krowia, bycza/
  • djembe: cieńsza skóra /zwykle kozia/

NACIĄG, STROJENIE:

    • kongi: zwykle okucia metalowe /haki, śruby/, strojenie przez obroty kluczem
    • djembe: zwykle naciąg sznurkowy, strojenie przez specjalne oploty sznurkiem

DŹWIĘK, BRZMIENIE:

        • kongi są delikatniejsze, mają bardziej ”drewniane” brzmienie
        • djembe jest głośniejsze, ma większą różnicę pomiędzy basem a otwartym, ma bardziej „metalowe” brzmienie

TECHNIKA GRY: na obydwu instrumentach gramy dłońmi /palcami, czy pałkami raczej na innych bębnach/, występują te same podstawowe uderzenia: bas, otwarty/ton/, tap, slap

        • kongi: ustawiamy na ziemi gdy siedzimy lub na statywie do pozycji stojącej, częściej gramy bas zamknięty niż otwarty, slapy zamknięte, częściej używana jest technika dłoń-palce
        • djembe: raczej zawieszamy ją na specjalnych pasach, lub siedząc z mniejszym instrumentem nogi służą nam za statyw, częściej grany jest bas otwarty i slap otwarty, uderzenie otwarte nazywane jest „ton”

Konga i djembeKongi kojarzymy  zwykle z Kubą, a djembe z Afryką Zachodnią. Kongi częściej spotkamy w orkiestrach, zespołach muzycznych, ale możemy spotkać wielu świetnych muzyków koncertujących na djembe poza zespołami etnicznymi i osoby z kongami grające w parku podczas drum circle. Bardzo cieszą mnie sytuacje, gdy djembe i kongi grają razem albo gdy umiejętności nabyte na jednym instrumencie muzycy wykorzystują w grze na drugim.